مقالات

تویوتا برند برتر خودروی 2016

تویوتا در سال 2016 با ارزش برندی 1/42 میلیارد دلاری خود توانست رتبه ششم برترین برندها و برترین برند خودروی جهان را کسب نماید. در این مقاله به معرفی برندهای معتبر سال 2016 و معرفی کمپانی تویوتا پرداخته شده است.

تویوتا به روایت مجله فوربس که هر ساله برترین برندهای تجاری دنیا را انتخاب می کند در سال 2016 جزء ده برند برتر (تنها برند خودروی در بین ده برند برتر) انتخاب شد. در این گزارش ارزش برند تویوتا 1/42 میلیارد دلار با 11 درصد تغییر نسبت به سال قبل برآورد شده است. هزینه تبلیغات و درآمد برند تویوتا در سال 2016 به ترتیب 6/3 میلیارد دلار و 1/165 میلیارد دلار برآورد شده است. در این گزارش تویوتا با ارزش برند 1/42 میلیارد دلاری خود پس از برندهای اپل(1/154 میلیارد دلار)، گوگل(5/82 میلیارد دلار)، مایکروسافت(2/75 میلیارد دلار)، کوکاکولا(5/58 میلیارد دلار) و فیسبوک(6/52 میلیارد دلار) در رتبه ی رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

Toyota
دفتر مرکزی تویوتا در شهر تویوتا

معرفی مختصر شرکت تویوتا

تویوتا یک شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر تویوتا، آیچی قرار دارد. شمار کارکنان شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و در سال ۲۰۱۱ پس از جنرال موتورز و گروه فولکس‌واگن، به‌عنوان سومین شرکت خودروسازی جهان شناخته شد. تویوتا در سال 2014 بزرگ ترین خودروساز جهان بود و از هر 9 خودرو تولیدشده در جهان یکی از آنها از محصولات تویوتا بوده اند.

اولین خط تولید اتومبیل شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا، که متعلق به پدرش(ساکیشی تویودا) بود، راه‌اندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت نیز، تویوتا ای‌ای نام داشت.

شرکت تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز می‌باشد. سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می‌شود.

همانطور که گفته شد، تویوتا در سال 2016 جزء ده برند برتر (تنها برند خودروی در بین ده برند برتر) انتخاب شد. در این گزارش ارزش برند تویوتا 1/42 میلیارد دلار با 11 درصد تغییر نسبت به سال قبل برآورد شده است. هزینه تبلیغات و درآمد برند تویوتا در سال 2016 به ترتیب 6/3 میلیارد دلار و 1/165 میلیارد دلار برآورد شده است. شرکت تویوتا در طی سال¬های اخیر با در اختیار داشتن نزدیک به 14 درصد از سهم بازار ایالات متحده به عنوان یکی از بنگاه های پیشرو در صنعت خودرو مطرح باشد. آمارهای نموداری زیر نشان از برنامه منظم و مدیریت سیستماتیک و به روز این کمپانی دارد.

مراکز تحقیق و توسعه(R&D) تویوتا

شرکت تویوتا دارای 15 مرکز تحقیق و توسعه در سراسر دنیاست که با مطالعات پیگیر به دنبال تقویت تکنیک های تولیدی این شرکت هستند تا سهم بازار خود را از طریق بهبود کیفی تولیدات خود حفظ نمایند. در زیر نقشه پراکندگی این مراکز به روایت وبسایت تویوتا گلوبال نمایش داده شده است.

Toyota
پراکندگی مراکز تحقیق و توسعه(R&D) تویوتا در سراسر جهان

تویوتا در سراسر ژاپن 122 کارخانه تولیدی دارد. بازار خارجی تویوتا 170 کشور و منطقه را دربر می گیرد. شرکت های تولیدی خارجی سازنده تویوتا 52 شرکت و در 27 کشور جهان پراکنده هستند.

در نمودارهای زیر تولید، سهم بازار، سود و برخی آمارهای مالی شرکت تویوتا به تصویر کشیده شده اند.

در این نمودار روند صعودی تولیدات شرکت تویوتا در طی نیم قرن اخیر در ژاپن و سراسر جهان نشان داده شده است.

Toyota
نمودار ارزش تولیدات تویوتا در نیم قرن اخیر

در نمودارهای زیر درآمد خالص و درآمد عملیاتی کمپانی تویوتا را در طی سالهای 2010 تا 2014 مشاهده می کنید. همانطور که می بینید درآمد تویوتا در طی این سال ها روند صعودی داشته است.

Toyota
نمودار درآمد خالص و درآمد عملیاتی تویوتا

در نمودار زیر نیز فروش تویوتا و فروش بر اساس مناطق مختلف دنیا نمایش داده شده است. نمودار فروش از افزایش تویوتا در ژاپن و کل جهان حکایت دارد و نمودار فروش بر اساس مناطق مختلف دنیا نیز نشان می دهد که پس از ژاپن بیشترین فروش شرکت تویوتا به ترتیب در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا بوده است.

Toyota
نمودارهای فروش تویوتا و فروش بر اساس مناطق مختلف

و اما تبلیغات شرکت تویوتا که یکی از عوامل مهم حفظ جایگاه تویوتا است در نمودار زیر نمایش داده شده است. اگر آمار هزینه تبلیغات تویوتا را با فروش این شرکت مقایسه کنیم، رابطه مثبت این دو را شاهد خواهیم بود.

Toyota
نمودار تبلیغات تویوتا در سالهای 2007 تا 2014
موسی لطفی

"کارشناس ارشد اقتصاد و مدرس دانشگاه هستم و مدیریت سایت خرید، فروش و بررسی خودرو بان بان را بر عهده دارم."

- موسی لطفی

برچسب ها: تویوتا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید