مقالات

معرفی موتورهای خطی (inline engine)

موتور خطی گونه ای دیگر از آرایش قرار گیری سیلندرهای موتور خودرو مورد استفاده در موتورهای درون‌سوز است. در این مقاله سعی داریم در خصوص این نوع پیکربندی سیلندها بررسی مختصری ارائه کنیم.

موتور خطی، گونه‌ای موتور درون‌سوز است که معمولاً در پیکربندی‌های چهار و شش سیلندر به کار می‌رود و در آن تمام سیلندرها در یک خط قرار گرفته‌اند و اختلافی با هم ندارند. این نوع موتورها در خودروها، هواپیماها و لوکوموتیوها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. می توان گفت در اکثر موتورهای 4 سیلندر دنیا از این نوع آرایش سیلندر استفاده شده است.

inline engine
معرفی موتورهای خطی (inline engine)

موتورهای خطی بیشتر به صورت قدرتی بوده و موتورهای سرعتی نیستند، به همین منظور تمام خودروهای دیزل سنگین، سعی بر این داشته که از نوع آرایش استفاده نمایند، زیرا گشتاوری که در این موتورها برای سیستم های دیزلی یافت می-شود، در موتورهای دیگر کمتر وجود دارد.

معرفی موتورهای خطی (inline engine)

نوع دیگری از آرایش سیلندرها به صورت خطی اما زاویه دار است. این نوع سیستم ، به مانند همان سیستم خطی مستقیم، تمام سیلندرها در یک ردیف و در یک خط قرار داشته ولی تنها نکته ای که در این مهم جای دارد، زاویه قرار گیری سیلندرها نسبت به قائم، مابین ۱۵ تا ۶۰ درجه بوده، و دلیل این امر استفاده از قابلیت موتورهای مورب (خورجینی) می باشد؛ چرا که این موتورها دارای دور گیری بسیار بالایی می باشند. این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی، قابلیت دور گیری سریعی داشته و نیز دارای گشتاور سرعتی می باشد (شتاب دهی خودرو را در دورهایی پایین نیز به راحتی میسر می نماید).

این موتورها از نظر ابعادی به مانند یک موتور خطی بوده و حتی تعمیرات آن نیز ساده تر می باشد و بدلیل فضای اریبی که ایجاد می نماید ، مرکز ثقل پایینی داشته و فضای جلویی و یا کناری بسیار مناسبی را برای سیستم فراهم می آورد. موتور خودروهایی چون پژو ۴۰۵ GLX و نیز BMW 320i از این نوع آرایش استفاده می نمایند .

سیلندر خطی
آرایش سیلندرها به صورت خطی و زاویه دار

لازم به ذکر است که بان بان در مقالاتی دیگر، سایر انواع موتورها شامل موتورهای تخت یا بوکسوری، موتورهای شعاعی یا ستاره ای، موتورهای W شکل، موتورهای وی‌ شکل یا خورجینی و موتورهای دورانی یا وانکل را نیز معرفی کرده است.

فرزاد رستمی

" کارشناس ارشد مهندسی اتومکانیک و مدرس دانشگاه هستم و در زمینه انتشار مقالات مکانیک خودرو با سایت خودرو بان بان همکاری می کنم. "

- فرزاد رستمی

برچسب ها: موتور خودرو

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید