برلیانس C3 کراس

بررسی برلیانس C3 کراس

اخیرا جاده‌های کشور میهمان یک خودروی جدید چینی شده که باز هم از گونه کراس‌اوور و از خانواده هاچ‌بک کراس هاست و قرار است در این بخش با محصولاتی نظیر لیفان ایکس۵۰، دانگ فنگ H30 کراس و رنو ساندرو استپ‌وی به رقابت بپردازد.

البته C3 کراس را نمی‌توان خودرویی جدید دانست و در واقع این محصول، نمونه ارتقاء یافته برلیانس اچ۳۲۰ است که ۵ سانتی‌متر به ارتفاع کلی آن اضافه شده و از سطح زمین تنها دو سانتی متر ارتفاع بیشتر را نسبت به نمونه هاچ‌بک دارد.

محصولات برلیانس، در گذشته با پیشرانه‌های بی‌ام ‌و، در کلاس بدنه‌ی ون و مینی‌ون عرضه می‌شدند؛ اما از سال ۲۰۰۰ در گروه سواری و همراه پیشرانه‌های ساخت چین نیز تولید می‌شوند. سری H320، در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و خیلی زود با فیس‌لیفت سال ۲۰۱۳، به تولید انبوه رسید. این خودرو، در واقع نمونه‌ی هاچبک (بدون صندوق) مدل H330 محسوب می‌شود. برلیانس H320 از سال ۲۰۱۴، با اندکی افزایش طول فنرها در نسخه‌ی اسپرت‌ و تحت نام H320 کراس در چین قابل خرید است و به‌تازگی توسط سایپا، پیش‌فروش می‌شود. با توجه به تفاوت‌های اندک H320 و C3 کراس از نظر فنی و ظاهری، این خودروها در مطلب پیش‌ رو به‌صورت واحد، بررسی و معرفی می‌شوند. در سایت رسمی شرکت برلیانس چین نیز محصولی جداگانه به نام C3 کراس وجود دارد و می‌توان نتیجه گرفت که این خودرو صرفا یک نمونه‌ی فول‌آپشن از H320 است.

برلیانس C3 کراس

C3 کراس قواعد یک هاچبک کراس را در ظاهر خود دارد و سپر، چراغ ها و برخی طرح های روی بدنه آن حس اسپرت‌تری حتی در مقایسه با رنو ساندرو استپ‌وی القا می‌کند. بر روی سقف این خودرو هم باربندی اضافه شده تا چیزی ار رقبا در بحث ظاهری کم نداشته باشد. مدیران خط تولید برلیانس می گویند که پارس خودرو می تواند C3 کراس را با سه نوع تنوع رنگ سقف به بازار عرضه کند و انواعی از سقف‌های سیاه، نقره ای و سفید را در کنار ۶ رنگ بدنه در معرض انتخاب خریداران قرار داده است. این خودرو که قیمتی حدود ۵۸ میلیون تومانی دارد، به لحاظ تجهیزات چیز چندانی نسبت به استپ‌وی اضافه ندارد اما شاید طراحی جذاب‌ترش باعث فروش بیشترش شود.

مشخصات فنی

با اینکه اصول فنی سیستم تعلیق C3 کراس نسبت به اچ۳۲۰ یکسان است، ولی از نظر کد فنی و نوع قطعات با نسخه هاچبک متفاوت بوده و این افزایش ارتفاع فقط به خاطر بحث ظاهری انجام نشده است. C3 کراس خودرویی است که بر خلاف تمام برلیانس ها مونتاژی، تنها با گیربکس اتوماتیک به بازار می آید. گیربکس اتوماتیک چهار سرعته این خودرو ساخت کمپانی هیوندای پاورتِک کره جنوبی است که در همان کشور تولید می شود و بعد به خط تولید برلیانس در هر کشوری ارسال می شود. پیشرانه این خودرو مانند خانواده اچ۳۰۰ ایک نمونه ۵/۱ لیتری است که با ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن‌متر، کراس‌اووری دیفرانسیل جلو است که در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۵/۷ لیتر به صورت ترکیبی سوخت مصرف می‌کند. فرمان C3 کراس از نوع کمکی برقی با سنسور سرعت بوده که نرمی خوبی را به نسبت سایر رقبا دارد.

برلیانس C3 کراس

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

برلیانس C3 کراس در بخش امکانات دارای تجهیزاتی نظیر سانروف، ستون فرمان قابل تنظیم، گیربکس اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک، شیشه ها و آینه های برقی، استارت بدون کلید، سیستم تهویه برقی، سیستم صوتی و تصویری با قابلیت اجرای GPS، غربیلک فرمان چرمی، ترمز ABS و EBD، و کامپیوتر سفری است. نبود دوربین عقب و کروزکنترل بر روی فرمان در این خودرو و دیگر خانواده اچ۳۰۰ از جمله نقاط ضعف بزرگی است که سطح رضایتمندی مشتریان را کاهش می‌دهد.

برلیانس C3 کراس

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

همان‌طور که قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد، برلیانس H320 هم موفق به دریافت ۵ ستاره‌ی ایمنی از بنیاد تست تصادفات چین (C-NCAP) شده است. طبق معمول، فیلم یا مدرک معتبری از تست تصادف این خودرو در دسترس نیست تا بتوان بر اساس آن نتیجه‌ی خاصی گرفت.

این محصول، در همه‌ی نسخه‌های استاندارد یا کراس، دارای سنسور دنده عقب، قفل مركزی به همراه كنترل از راه دور، میله ضربه گیر درهای جانبی، قفل اتوماتیك درها هنگام رسیدن سرعت به ۲۰ کیلومتر بر ساعت ، باز شدن خودكار درب‌ها هنگام تصادف، صندلی عقب با قابلیت پشتیبانی ایزوفیكس (صندلی كودك)، یادآوری صوتی باز بودن كمربند ایمنی و سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر ECU) است. از تجهیزات فنی و ایمنی برلیانس H320 می‌توان به ۲ کیسه‌ی هوای مخصوص راننده و سرنشین جلو، ترمزهای مجهز به سیستم ABS و EBD اشاره کرد. این خودرو حتی در نمونه‌ی کراس به‌عنوان نسخه‌ی فول‌آپشن، فاقد کیسه هوای پرده‌ای برای حفاظت جانبی سرنشینان جلو و عقب است.

تست فنی و آزمون رانندگی

محصولات برند برلیانس در بسیاری از کشورهای دنیا وجود ندارد و به نظر می‌رسد علاوه بر چین، صرفا در ایران و روسیه فروخته می‌شود و از آنجا که نزدیک به دو سال از حضور آن در ایران می‌گذرد، باید به تجربه‌ی هموطنانمان در استفاده‌ از مدل H320 اکتفا کنیم . با توجه به اینکه بعضی سایت‌های داخلی بنا به خواست خود یا تشویق بیرونی، اقدام به تعریف و تمجید مبالغه‌آمیز از هاچبک H320 و مدل عرضه نشده‌ی C3 کراس کرده‌اند، به سراغ مصاحبه‌ی مستقیم با مالکان این خودرو رفتیم که خلاصه‌ی آن در ادامه‌ی مطلب ارائه می‌شود.

ابتدا به نکات مثبت این محصول می‌پردازیم. مالکان برلیانس H320، مهم‌ترین دلیل برای خرید این مدل را ظاهر جذاب و کابین قابل قبول این خودرو عنوان می‌کنند که با توجه به قیمت و در مقایسه با هاچبک‌های داخلی، مثل پژو ۲۰۶ و رنو L90 یا هم‌کلاس‌های چینی، مثل MVM 315 و دانگ‌فنگ H30، زیباتر به نظر می‌رسد. فضای دورنگ داخلی، همراه با صندلی‌های راحت که پوششی از چرم مصنوعی دارند، حس لوکس و آرام‌بخشی به مالکان این خودرو داده است. نکته دوم که برای خریدار ایرانی اهمیت دارد، سطح آپشن‌های رفاهی است. از این نظر، به لطف شیشه بالابرهای برقی و سانروف در کنار جعبه‌دنده‌ی خودکار و مانیتور ۷ اینچی ( قابل نصب با هزینه‌ی اضافه یا به‌صورت آپشن استاندارد در نسخه‌ی کراس)، مبلغ پرداختی برای برلیانس H320، توسط خریدار توجیه می‌شود. لازم به توضیح است که هر دو مدل مجهز به گیربکس دستی یا اتوماتیک، فاقد نمایشگر و دوربین پارک هستند؛ اما نماینده‌ی فروش در قبال مبلغی در حدود ۱.۵ میلیون تومان، این ادوات را نصب خواهد کرد. دارندگان برلیانس H320 از رانندگی با آن راضی هستند و تعویض دنده‌ در نمونه‌ی اتوماتیک را نرم و قابل قبول توصیف کرده‌اند. این خودرو از سیستم تعلیق و فنربندی مناسبی استفاده می‌کند که در دست‌اندازهای شهری، عملکرد خوبی دارد. فرمان‌پذیری H320، بهتر از نمونه‌های وطنی ارزیابی شده است و خصوصا در پیچ‌های تند، به‌خوبی کنترل می‌شود.

از نکات منفی برلیانس H320 می‌توان به پیشرانه‌ی نسبتا ضعیف ۱.۵ لیتری آن اشاره کرد که قدرت ۱۰۳ اسب بخار را برای خودرویی به وزن ۱۲۷۰ کیلوگرم، ناکافی نشان می‌دهد. نمونه‌ی دنده دستی این محصول در تست‌های سرعت واقعی، نمی‌تواند در زمانی کمتر از ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حتی در نمونه‌ی دنده اتوماتیک، بیش از ۱۴ ثانیه پس از شروع حرکت، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت خواهد کرد. مصرف سوخت این خودرو هم متعادل است و در عمل با رسیدن به میانگین ۷ تا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، برتری خاصی نسبت به رقبا ندارد.

طراحی این خودرو در قسمت عقب، زیبایی آن را افزایش داده است؛ اما به دلیل برآمدگی چراغ‌ها به سمت مرکز، عرض مفید صندوق کاهش یافته و در نتیجه برای حمل بارهای بزرگ، مشکل‌ساز خواهد بود. این خودرو، طبق روال طراحی هاچبک‌ها، می‌تواند از امکان جمع‌ شدن صندلی‌های عقب بهره‌مند شود و فضای بیشتری در اختیار کاربر قرار دهد. مواد به‌کاررفته در کابین H320، فراتر از انتظار نیست و پلاستیک خشک داشبورد، تاحدودی آزاردهنده است؛ هرچند می‌توان پوشش داخل در و صندلی‌ها را قابل قبول دانست.

قیمت نهائی و مقایسه با رقبا

با توجه به حضور پرتعداد برندهای چینی در بازار ایران و تولید مداوم مدل‌های قدیمی توسط خودروسازان داخلی، بازه‌ی قیمتی ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان، مملو از محصولات مختلف است. این موضوع، شرایط را برای برلیانس H320 و مدل کراس، سخت خواهد کرد و از سوی دیگر، می‌تواند منجر به سردرگمی خریدار بی‌اطلاع شود تا صرفا بر اساس ظاهر یک خودرو، اقدام به خرید کند.

مدل دنده دستی H320، امروزه به قیمت ۴۷ میلیون تومان فروخته می‌شود و می‌توان با پیش‌پرداخت ۲۵ میلیون تومان و اقساط ۹۰۰ هزار تومانی هم صاحب این خودرو شد. نمونه‌ی مجهز به گیربکس اتوماتیک، ۵۴ میلیون تومان برای خرید نقدی هزینه خواهد داشت؛ درحالی‌که این مدل هم با پیش‌پرداخت ۲۵ میلیون تومان و اقساط متنوع، قابل خرید است. خودروی برلیانس C3 کراس که صرفا با فنربندی بالاتر، رینگ‌های اسپرت و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک عرضه می‌شود، قیمت نقدی و نهایی ۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد که البته ظرف چند روز، پیش‌فروش و تکمیل ظرفیت شد.

با توجه به مشابه بودن آپشن‌ها در نسخه‌های مختلف برلیانس H320، پرداخت مبلغی در حدود ۷ میلیون تومان با هدف استفاده از جعبه‌دنده‌ی خودکار، توجیه چندانی ندارد. این موضوع، برای علاقه‌مندان مدل کراس، با اختلاف قیمت ۱۰ میلیون تومان (بیش از ۲۰ درصد اضافه پرداخت) شکل جدی‌تری می‌گیرد و نیازمند توجه خریدار به این موضوع خواهد بود که در ازای پول بیشتر، چه امکاناتی دریافت‌ می‌کند. نباید فراموش کنیم که هرچند استفاده از خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، آرامش و لذت بیشتری دارد؛ نمونه‌های دنده دستی مصرف سوخت کمتر، شتاب‌گیری بهتر و کاهش استهلاک همراه با سادگی تعمیرات در درازمدت را تجربه خواهند کرد.

امروزی با مبلغی در حدود ۴۸ میلیون تومان، می‌توان به نمونه‌ی دنده اتوماتیک رنو L90 فکر کرد که هرچند فاقد آپشن‌های کاربردی است و با ظاهری خسته‌کننده ارائه می‌شود؛ از نظر شتاب، قدرت و مصرف سوخت بهتر از برلیانس H320 عمل می‌کند. این در حالی است که رنو L90، امتحان خود را به‌خوبی پس داده و نقدشوندگی بسیار خوبی در بازار دارد. علاقه‌مندان هاچبک‌های شهری، می‌توانند به پژو ۲۰۷ نیز فکر کنند که از نظر هیجان رانندگی و توانایی‌های اسپرت، فراتر از خودروهای چینی زیر ۵۰ میلیون تومان است و نمونه‌ی دنده دستی آن با هزینه‌ای در حدود ۴۲ میلیون تومان قابل خرید خواهد بود. ۲۰۷ اتوماتیک هم با هزینه‌ای در حدود ۵۱ میلیون تومان، گزینه‌ای جوان ‌پسند به نظر می‌رسد.

در مقایسه با خودروهای چینی که به‌تازگی وارد ایران شده‌اند، رقبای قدرتمندی در مقابل برلیانس H320 حضور دارند. بسترن B30 هنوز به جاده‌های ایران نرسیده است؛ اما با قیمت قطعی ۵۷ میلیون تومان پیش‌فروش می‌شود. بسترن با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری، گیربکس ۶ سرعته‌ی ساخت آیسین ژاپن و بدنه‌ی صندوق‌دار که مسلما جادارتر از نمونه‌ی هاچیک برلیانس خواهد بود، بهتر از H320 به نظر می‌رسد. چند خودروی غیر هاچبک دیگر، شاملMG 36 ، BYD F3 و جیلیGC6، قیمتی مشابه برلیانس H320 دارند؛ درحالی‌که هاچبک چانگان ایدو XT با ظاهری بسیار جذاب و پیشرانه‌ای ۱۲۵ اسب بخار، به‌زودی عرضه می‌شود.

جدول مقایسه برلیانس C3 کراس با چند خودرو رقیب

  برلیانس C3 کراس برلیانس H330 اتوماتیک پژو 207 اتوماتیک سمند دنا ام وی ام 550
تعداد سیلندر ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی ۴- خطی
حجم موتور (لیتر) ۱.۵ ۱.۵ ۱.۶ ۱.۷ ۲
حداکثر توان (اسب بخار) ۱۰۳ ۱۰۳ ۱۱۳ ۱۱۵ ۱۳۹
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر) ۱۳۸ ۱۳۸ ۱۴۲ ۱۵۵ ۱۸۲
استاندارد آلایندگی یورو ۵ یورو ۵ یورو ۳ یورو ۴ یورو ۴
حجم باک (لیتر) ۵۵ ۵۵ ۵۰ ۶۰ ۵۰
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) ۶.۵ ۶.۷ ۷.۳ ۷.۷۴ نامشخص
جعبه دنده ۴ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار ۴ سرعته خودکار ۵ سرعته دستی CVT
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۸۸ ۱۸۹ ۱۷۵
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h ۱۴ (تست میدانی) ۱۵ (تست میدانی) ۱۰.۸ ۱۳.۵ نامشخص
حجم صندوق بار (لیتر) ۳۱۴ ۴۶۰ ۲۴۵ ۵۰۰ ۴۵۰
وزن (کیلوگرم) ۱۲۷۰ ۱۲۵۰ ۱۱۰۰ ۱۲۵۸ ۱۳۶۶
قیمت (میلیون تومان) ۵۷.۵ ۵۵.۵ ۵۱ ۴۲.۵ ۵۳ (دستی) - ۶۳ (اتوماتیک)

گالری تصاویر برلیانس C3 کراس

برلیانس C3 کراس 1
برلیانس C3 کراس 2
برلیانس C3 کراس 7
برلیانس C3 کراس 8
برلیانس C3 کراس 9
برلیانس C3 کراس 16
برلیانس C3 کراس 15
برلیانس C3 کراس 13
برلیانس C3 کراس 10
برلیانس C3 کراس 4
برلیانس C3 کراس 5
برلیانس C3 کراس 6
برلیانس C3 کراس 3
برلیانس C3 کراس 11
برلیانس C3 کراس 12
برلیانس C3 کراس 14


برچسب ها: بررسی خودرو برلیانس C3 کراس H320

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید