انواع بدنه ی خودرو(کلاس بدنه)

خودروها بر اساس نوع موتور، شکل ظاهری و مشخصه های دیگر دارای طبقه بندی های مختلفی هستند. در این مقاله انوع مختلف فرم های بدنه ی خودرو(کلاس بدنه) تشریح شده اند.

یکی از این طبقه بندی ها که بر اساس شکل ظاهری خودروها شامل اندازه و طراحی کابین، تعداد درها، نوع سقف، شکل صندوق عقب و عوامل دیگر انجام می شود، به کلاس بدنه شهرت دارد. دو استاندارد مختلف آمریکایی و اروپایی برای کلاس بندی خودروها وجود دارد که تقسیم‌ بندی آمریکایی صرفا از کلمات توصیفی مثل کوچک، جمع‌ و جور یا بزرگ در هر فرم خودرو استفاده می‌کند؛ ولی در استاندارد اروپایی با نامگذاری کلاس ‌های مختلف به صورت A، B و... رو به ‌رو هستیم که اساس این نوع کلاس بندی اندازه خودرو هاست. بان بان در مقاله ای دیگر طبقه بندی کلاس خودروها را با تصاویر خودروهای نمونه هر کلاس انتشار داده است.

هر چند در این طبقه بندی ها گاهاً تداخل وجود دارد، ولی کلاس خودرو یکی از شاخصه های مهم خودروهاست که برخی کشورها حتی آن را مبنایی برای پرداخت مالیات مالکان خودروها می دانند. علاوه بر قیمت، شرایط محیطی در انتخاب کلاس خودرو برای خریداران مهم است. برای مثال اتومبیل‌ های شاسی بلند برای جاده‌ های کوهستانی و اتومبیل‌ های کوپه برای حرکت در جاده ‌های معمولی مناسب هستند.

بان بان در این مقاله سعی دارد به صورت مصور انواع  بدنه خودرو را که اصطلاحاً نوع شاسی، نوع بدنه و کلاس بدنه نیز خوانده می شود، تشریح نماید.

کلاس خودرو استاندارد دقیقی ندارد و همانطور که گفته شد ممکن است یک خودرو داری ویژگی های ترکیبی از دو یا چند کلاس باشد؛ اما در این مقاله 18 مورد کلاس خودرو مورد بررسی قرار گرفته اند.

سدان (Sedan)

سدان یا سالون به خودروهای سواری معمولی یا اصطلاحا صندوق دار می گویند که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و می تواند دو در یا چهار در باشد. سدان متداول ترین شکل طراحی بدنه خودرو می باشد.

سدان (Sedan)سدان (Sedan)

پر فروش ‌ترین خودروهای دنیا در این طبقه جا می‌ گیرند. مزدا 3، هیوندای آوانته، رنو مگان و تویوتا کرولا خودروهای خانوادگی کوچک هستند.

هاچ بک شهری (City car)

این خودرو برای استفاده داخل شهر طراحی شده و برخلاف میکروخودروها قوی تر و دارای ظرفیت حمل مسافر بیشتری است. همچنین از آن ها قابل مطمئن تر و دارای تجهیزات بیشتری هستند. گرچه این کلاس از اتومبیل ها می توانند به سرعت های بالا در بزرگراه ها دست پیدا کنند، ولی بدین منظور طراحی نشده اند. البته در کشور ژاپن قانون حکم می کند که حجم موتور این گروه بیش تر از 660 سی سی نباشد و طول خودرو نیز نباید از 3400 میلی متر تجاوز کند. برای این دسته از اتومبیل ها نیز می توان فیات پاندا را مثال زد.

هاچ بک شهری (City car)هاچ بک شهری (City car)

هاچ بک (Hatchback)

به خودرویی می گویند که دارای سه یا پنج درب بوده و صندوق عقب آنها تقریبا حذف شده و صندوق عقب و شیشه عقب خودرو یکی بوده و به صورت عمودی باز می شود و امکان دسترسی به فضای داخلی خودرو را فراهم می‌کند.

هاچ بک (Hatchback)هاچ بک (Hatchback)

برخی خودروهای این کلاس دارای یک سری صندلی تاشو اضافی هستند که امکان انتخاب بین کاربری سرنشین یا بار را به افراد ارائه می‌کنند. این مدل طراحی بدنه در کلاس‌های مختلف خودرو از جمله خودرو های مینی، اجرایی، شاسی بلند ها و برخی خودروهای اسپرت نیز دیده می شود. به عنوان مثال خودروی 206 یک هاچ بک است.

لیفت بک (Liftback)

این فرم خودرو حالتی بین سدان و هاچبک است. یعنی صندوق از نظر ظاهری مجزا است ولی از نظر باز شدن در صندوق شبیه هاچ بک است وشیشه عقب با در صندوق پیوست است. به عنوان مثال سیتروئن زانتیا یک لیفت بک است.

لیفت بک (Liftback)لیفت بک (Liftback)

فست بک (Fastback)

به حالت خاصی از سدان می گویند به گونه ای که سقف با یک شیب ملایم و پیوسته به سمت عقب خودرو پائین می آید به طوری که سقف و صندوق عقب دو جزء متمایز به حساب نیایند. به عنوان مثال مرسدس بنز CLS یک خودرو فست بک است.

فست بک (Fastback)فست بک (Fastback)

ناچ بک (Notchback)

اگر بدنه خودرو را به سه بخش موتور، کابین و صندوق تقسیم کنیم، در خودروهای ناچ بک بوضوح این سه قسمت را خواهیم دید. معمولا قسمت سوم که صندوق عقب می باشد، کوتاهتر از دو بخش دیگر است. زاویه مشخص پنجره عقب و ستون عقب با سقف نیز از ویژگیهای ماشینهای ناچ بک است. خودروهای ناچ بک می توانند با انواع سدان، کوپه یا حتی هاچ بک همپوشانی داشته باشند.

ناچ بک (Notchback)ناچ بک (Notchback)

اس.یو.وی (SUV)

خودروهای SUV با قدرت موتور بیشتر و ارتفاع بیشتر از سطح زمین که سبب شده این خودروها اصطلاحا شاسی بلند نامیده شوند. اتومبیل‌های این کلاس دارای دو دیفرانسیل و سیستم چهار چرخ محرک (4WD) بوده که آن ها را مناسب استفاده‌ های آفرود و مسیرهای ناهموار ساخته است. طراحی صندوق عقب این خودروها به سبک خودروهای هاچ ‌بک است. از شاسی بلند های جدید و پرطرفدار می توان به رنج روور و کادیلاک اسکالید اشاره کرد.

اس.یو.وی (SUV)اس.یو.وی (SUV)

اس.یو. وی متقاطع (XUV or Crossover SUV)

خودروهای کراس اوور شباهت‌های بسیار زیادی با شاسی بلندها دارند. از جمله این شباهت‌ها می‌توان به صندوق عقب جادار و ارتفاع بیشتر نسبت به سدان اشاره کرد. کراس اوورها نسبت به شاسی بلندها مصرف سوخت کمتری داشته و اکثرا به جای دو دیفرانسیل دارای یک دیفرانسیل جلو یا عقب هستند. این مساله باعث قیمت کمتر این خودرو ها نسبت به SUVها شده که آنها را محبوب افرادی ساخته است که به شاسی بلندها علاقه داشته اما بیشتر در داخل شهر رفت و آمد می‌کنند. بسیاری از کراس اوورها با وجود این تفاوت ها به طور کلی شاسی بلند نامیده می شوند. هیوندا سانتافه و فورد اسکیپ در این دسته جای می‌گیرند.

اس.یو. وی متقاطع (XUV or Crossover SUV)اس.یو. وی متقاطع (XUV or Crossover SUV)

ون (Van)

خودروهای ون فضای داخلی بسیار زیادی دارند که مناسب حمل بار و سرنشین به تعداد زیاد است. در طراحی این خودروها به کاربردی بودن بیشتر ازعملکرد توجه شده است . ون‌ها بیشتر کاربرد صنعتی و تجاری داشته و در دو مدل برای حمل مسافر یا حمل بار طراحی شده اند در ابعاد مختلف ارائه می‌شوند. مدل های کوچکتر که مینی ون نیز نامیده می شوند با سه ردیف صندلی و مصرف سوخت به صرفه بیشتر کاربردهای خانگی دارند و توسط خانواده های پر جمعیت انتخاب می شوند. از محبوب ترین ون‌ ها می توان به شورولت اکسپرس اشاره کرد. تویوتا سیِنا و هوندا اودیسه نیز دو نمونه از مینی ون‌ها به شمار می‌روند.

ون (Van)ون (Van)

ام.پی.وی (MPV)

مینی‌ون،خودروی چندمنظوره (multi-purpose vehicles) و یا خودروی چند فایده(multi-utility vehicles)، نوع خاصی از ون ها با اندازه کوچکتر هستند که با هدف بهره گیری از حداکثر فضای داخلی جهت حمل بار یا مسافر طراحی شده اند. نوع شخصی این خودروها اکثرا دماغه دار و نوع تجاری آنها بدون دماغ است. خودروهای این کلاس معمولا دارای سه یا چهار ردیف صندلی بوده، ارتفاعی بیشتر و حجم و فضایی بیشتر از سدان و استیشن ها دارند. مثال از این کلاس خودرو، کیا کارنیوال یک خودرو MPV است.

ام.پی.وی (MPV)ام.پی.وی (MPV)

میکرو ون (Micro Van)

خودروهایی با ابعاد بسیار کوچکتر از مینی ون ها که خواستگاه ژاپنی دارند. این خودروهای سبک برای حمل بارهای سبک و روزانه فروشگاهها استفاده می شوند. موتور آنها نیز طبق استاندارد KEI ژاپن زیر 1 لیتر و معمولا 660 سی سی حجم دارد.

میکرو ون (Micro Van)میکرو ون (Micro Van)

لیموزین (Limousine)

لیموزین به خودرویی گفته می شود که فاصله بین دو محور جلو و عقب آن (Wheel Base) زیادتر از حد متعارف باشد. طول این گونه خودروها نیز به خاطر فاصله زیاد بین چرخ های جلو و عقب، زیاد است و همچنین معمولأ دو در بزرگ در هر طرف و یا سه در، در هر طرف دارند. این قبیل خودروها غالبا بسیار تجملاتی هستند و مصارف تشریفاتی دارند.

لیموزین (Limousine)لیموزین (Limousine)

استیشن (Station)

طرح استیشن مانند سدان است و تنها فرق آن از نظر ظاهری فقط در این است که سقف آن تا منتهی الیه عقب خودرو ادامه دارد. استیشن نیز ممکن است ۳ در یا ۵ در باشد. صندلی های عقب استیشن برای افزایش جای حمل بار قابل خوابانیدن هستند. استیشن ها ممکن است گاهی ۳ ردیف صندلی داشته باشند.

استیشن (Station)استیشن (Station)

رودستر (Roadster)

رودستر یا اسپایدر، گونه‌ای خودروی دودره است که سقف و پنجرهٔ اطراف ندارد. امروزه برخی رودسترها دارای پنجره و سقف جمع‌شدنی قابل انعطاف هستند. با این حال آنها نیز اسپایدر یا رودستر تلقی می‌شوند. رودسترهایی که دارای سقف جمع شدنی سخت هستند کوپه رودسترنامیده می‌گردند.

عموماً بدنه های رودستر در رنج وسیعی موجودند و از مدل Ford Model T تا Cadillac V-16 گسترده شده اند. این مدل ها اگرچه اغلب گرانتر از بقیه مدل های روباز هستند، در بین کلکسیونرها از معروفیت بیشتری برخوردارند.رودستر ها اغلب دارای کاپوت کشیده می باشند.

رودستر (Roadster)رودستر (Roadster)

کانورتیبل (Convertible)

خودرو با سقف جمع‌شونده یا کانورتیبل(Convertible) یا کابریو(cabrio) که معمولا در ایران به آن خودروی کروکی گفته می شود خودروهایی هستند که در کنار اینکه متعلق به یکی از کلاس ‌های استاندارد خودرو هستند، سقف آنها نیز امکان جمع شدن یا گسترده بودن را دارد. خودروهای زیادی از کلاس‌های گوناگون خودرو می‌توان یافت که در این دسته قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، گونه دو در این خودرو را می‌توان خودرویی با امکان تغییر قابلیت از یک رودستر به خودرو کوپه و بالعکس دانست. سقف این خودروها به طور کلی از دوجنس پارچه و فلز ساخته می‌شوند. جنس پارچه بیشتر برای مناطقی بکار می‌رود که در مدارات دور از خط استوا قرار دارند، به این خاطر که این سقف در عین سبکتر و کم حجم تر بودن، مقاومت کمتری در مقابل تابش نور خورشید دارد.

کانورتیبل (Convertible)کانورتیبل (Convertible)

کوپه (Coupe)

خودرویی همراه دو در با ظرفیت ۲ یا ۴ سرنشین است. تفاوت کوپه با سدان (خودروی چهار نفرهٔ معمولی) در طول در جلو، ارتفاع سقف و مقدار فضای سرنشینان عقب است. در خودروی کوپه، طول در بیشتر و ارتفاع سقف و فضای سرنشینان عقب کم‌تر است. البته نوعی از کوپه به نام ۲+۲ وجود دارد که فضای سرنشینان عقبش از کوپهٔ عادی نیز کم‌تر است. اتومبیلی مانند Mercedes Benz CLS 2004 تلفیقی از سدان و کوپه‌است که اصطلاحاً به آن سدان کوپه (fastback) می‌گویند.

کوپه (Coupe)کوپه (Coupe)

وانت (Pick-up)

به خودروهایی گفته می شود که بار رو باز و کابین جداگانه راننده و سرنشین می باشد.این خودرو می تواند بصورت شخصی یا تجاری باشد و معمولا نوع شخصی آن چهار در داشته و ظرفیت جهار یا شش سرنشین را دارد که دوکابین نامیده می شود. تویوتا هایلوکس، فورد F-150، نیسان تیتان و شورلت کلرادو نمونه های وانت هستند.

وانت (Pick-up)وانت (Pick-up)

اسپرت(Sport)

اسپرت خودروهای اسپرت ویژه افراد عاشق هیجان، سرعت و طراحی خاص هستند. این خودروها که از نظر کاربردی بودن در تضاد با سدان‌ها قرار دارند، مناسب پیست‌ های اتومبیل‌ رانی یا نمایش‌ های خیابانی هستند. ویژگی خاص این طراحی بدنه داشتن دو صندلی و دو درب بوده که در اکثر خودروهای اسپرت دیده می‌شود. جنس بدنه اکثر خودروهای اسپرت از مواد سبک همچون آلومینیوم و فیبر کربن است که منجر به بهبود کارایی موتور و کنترل خودرو می شود. از محبوب ترین خودروهای اسپرت میتوان به فراری F12 برلینتا و شورولت کوروت و پورشه 911 اشاره کرد.

اسپرت(Sport)اسپرت(Sport)

منبع: ویکی پدیا

موسی لطفی

تهیه کننده مقاله

09 مهر ماه 1395

کارشناس ارشد اقتصاد و مدرس دانشگاه هستم و مدیریت سایت خرید، فروش و بررسی خودرو بان بان را بر عهده دارم.

برچسب ها: مقالات, کلاس خودرو, بدنه ی خودرو, آموزشی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تغییر تصویر امنیتی